Tankar om läsprojektet – Gabriel grupp 9

Jag tycker att läsprojektet har varit bra och roligt eftersom jag har förbättrat min läsförståelse. Jag har dessutom lärt känna andra elever bättre. Jag har inte bara förbättrat min läsförståelse, diskussions förmåga och resonemang om böcker. Nu kan jag läsa mycket snabbare och bättre än förut och kan resonera om mina åsikter om böcker och åsikter. Jag har lärt mig flera nya ord. Läsprojektet var ett väldigt annorlunda sätt att öva på men det fungerar. Sättet det har fungerat har förändrats efter varje vecka. Nya uppgifter och instruktioner hela tiden. Jag har lärt mig mycket under en väldigt kort tid. Ibland blir det högljutt och okoncentrerat men för det mesta har det gått bra. Då kan de som faktiskt vill jobba bli störda och irriterade vilket förstör arbetsron. I vanliga fall har jag bara läst igenom böcker men i läsprojektet har jag även tänkt mera på innehållet och det har bidragit till en bättre läsförståelse. Inte bara min diskussions förmåga och läsförståelse har förbättrats också meningsuppbyggnad och hur jag ska skriva på ett bättre sätt.

Jag tycker ni ska fortsätta med läsprojektet i framtiden vid en tidigare ålder eftersom man oavsett måste lära sig allt. Har man en bra läsförståelse redan vid en tidig ålder kommer det gå bättre senare i skolan och på fritiden. Vissa uppgifter kan vara för lätta och borde vara svårare.  Jag tycker man borde börja med läsprojektet så tidigt som möjligt. Det är viktigt att kunna läsa bra och kunna starta diskussioner och resonemang. De flesta böckerna är ganska gamla jag tycker man borde få läsa nyare böcker som lockar mer intresse. Det leder till att fler vill läsa böckerna och jobba mer koncentrerat. Jag gillar grupparbeten iallafall och antar att andra gör det också. Då lär man inte bara sig själv man lär andra omedvetet samtidigt bara genom att säga vad man tycker. Jag hade föredragit flera små grupper istället för några större.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *